MELLERIO: СКАРБИ КРІЗЬ СТОЛІТТЯ
Історія найстарішого європейського ювелірного дому
Текст: Юлія Козда
Для: групи журналів MEGAPOLIS
Коли вдивляємось у полотна, на яких зображені постаті монархів та іхніх фавориток, княгинь та аристократів, око чи не одразу приковують прикраси. Сімейні реліквії, що в одну мить могли стати знаряддям кулуарних інтриг і навіть поштовхом до революцій.
Королева Франції Марія-Антуанетта, 1774–1792
Браслет із камеями, що належав Марії-Антуанетті
Французька письменниця Дельфіна де Жирарден вважала, що погляд лицемірить, усмішка бреше, а ось коштовності ніколи не обманюють. Прагнення прикрашати себе з’явилося раніше, ніж бажання одягатися. 9 листопада в женевському готелі «Four Seasons» відбувся аукціон «Magnificent Jewels», на якому виставлялися два діамантові браслети Марії-Антуанетти. Королева Франції була великою шанувальницею дорогоцінних прикрас, яких мала безліч. Недивно, що доля багатьох коштовностей досі невідома. Розповімо про кілька з них, виготовлених на замовлення найстарішим ювелірним домом у Європі.
З ЛОМБАРДІЇ — У ПАРИЖ
«Mellerio dits Meller» понад чотири століття створює прикраси для королівських сімей. 1815 року один із перших відкрив бутик на вулиці Рю-де-ля-Пе в Парижі, у кварталі на північ від Вандомської площі — легендарного храму високого ювелірного мистецтва і розкоші. Дому вдалося не тільки вижити після Великої Французької революції, а й значно розви-нути бізнес. Тоді багато ювелірних компаній збанкрутували — місцева буржуазія втратила постачальників коштовностей.
Цю нішу зайняв «Maison Mellerio». Бренд заснувала родина Меллеріо із долини Віджеццо в Ломбардії. 1515 року торговці з Північної Італії масово перебиралися до Франції на запрошення королеви Марії Медічі. Картини, бюсти, золото, різьблене дорогоцінне каміння, порцеляна, кришталь — сім’я Медічі мала нюх на справжні цінності. Серед іммігрантів були й Меллеріо, які продавали ювелірні прикраси. У королівських хроніках XVII–XVIII століть такого прізвища немає. Це пояснюється тим, що родина отримала французьке громадянство лише 1870-го. Сьогодні брендом керує 15-е покоління Меллеріо.
Королева Франції Марія Медічі, 1600–1617
Одна з найзнаменитіших парюр з аметистів, виготовлена для Марії-Антуанетти
ЮВЕЛІР КОРОЛЕВ
З 1613-го «Mellerio» був найпотаємнішим секретом королівських осіб і світських левиць. Дім прозвали «ювеліром королев» завдяки першій клієнтці та заступниці — Марії Медічі. 1777 року Жан-Батист Меллеріо почав пропонувати прикраси у Версалі, демонструючи їх в елегантній дерев’яній скриньці. 1780-го біля воріт Версальського палацу королева Марія-Антуанетта придбала браслет із сімома камеями в оточенні гранатів, розроблений Жаном-Батистом. І скринькою, і браслетом сьогодні можна милуватися в приватній галереї старовинних речей та антикваріату «Mellerio». Як і ще одним скарбом, виготовленим на замовлення Марії-Антуанетти, — найзнаменитішою парюрою з аметистами.
На щастя, після сумних подій у Франції справа «Mellerio» процвітала — роботи його ювелірів сподобалися імператриці Жозефіні. Завдяки їй 1796-го на вулиці Вів’єн у Версалі бренд відкрив перший магазин. Компанія постачала прикраси Наполеону Бонапарту та всьому імператорського двору. Пізніше Франсуа Меллеріо переніс бутик у Париж, на вулицю Сент-Оноре, 4. А вже 1815-го на вулиці Рю-де-ля-Пе, 9 з’явився ювелірний салон, що і досі працює за цією адресою. Свого часу родина володіла Музичним павільйоном у Версалі, побудованим для принцеси Марії-Жозефіни Савойської.
Після відновлення французької монархії 1830 року «Mellerio» став постачальником коштовностей для королеви Марії-Амелі та короля Луї-Філіппа. 1850-го Жан-Франсуа Меллеріо відкрив філію в Мадриді. Компанія почала створювати прикраси для іспанської, італійської та нідерландської королівських сімей.
Брошка «Троянда», 1864–1865
ФАМІЛЬНІ ТІАРИ
Одна з найвигадливіших тіар у колекції іспанської королівської родини — «Mellerio Shell», прикрашена діамантами й перлами у вигляді мушлі, зі знімною центральною краплею. Її виготовили 1867 року для Паризької виставки. Прикрасу придбала королева Іспанії Ізабелла II, щоби подарувати дочці — інфанті Ізабеллі на весілля. Тіара залишилася в королівській родині. 1962-го вона прикрашала королеву Софію на передвесільних заходах і стала фавориткою в наступні роки.
Після Славної революції 1868-го Ізабелла II жила у вигнанні в Парижі. Вона і далі замовляла прикраси «Mellerio», але не платила за них. Згодом компанія перестала продавати їй будь-що в кредит і подала до суду. Після переговорів вона погодилася заплатити за коштовності, які купувала у вигнанні, але відмовилася платити за ті, що замовляла, бувши королевою Іспанії. 1972-го, виконавши вимоги суду щодо внесення коштів, королівська сім’я отримала тіари. Тоді вони належали вже Марії Христині, графині Мароне, що успадкувала прикраси від короля Альфонсо XIII, племінника інфанти Ізабелли.
У колекції коштовностей нідерландської королівської сім’ї є прикраса, виготовлена «Mellerio» для королеви Емми 1889 року. Рубінову тіару з діамантами, яка є частиною парюри, король Віллем III подарував дружині на Різдво. Сьогодні фамільна коштовність прикрашає королеву Максиму.
Егретка з діамантами та емаллю, створена для магараджі Джагатджита Сінгха, 1905
Діамантова брошка «Павине перо», придбана імператрицею Євгенією Бонапарт 1868-го. Трансформується в кулон. Срібло на золоті, діаманти, рубіни, сапфіри та смарагди
Королева Іспанії Вікторія Євгенія в тіарі-мушлі, 1920
Королева Нідерландів Максима в рубіновій тіарі
ЮВЕЛІРНІ ЕКСПЕРИМЕНТАТОРИ
У середині XIX століття «Mellerio» трансформував свої прикраси. Бренд почав використовувати форму гнучкого стебла для брошок, завдяки чому окремі частини могли граційно рухатися. Винахід здобув нагороду, а потім і патент на Всесвітній виставці 1855 року. Таку ж гнучкість і легкість вироби «Mellerio» зберігають і сьогодні: у каблучках колекції «Maglia», грайливих кольє «Indra», каміння якого мрійливо коливаються.
До 400-річчя компанії її майстри створили колекцію «Secrets de Lys», присвячену Марії Медічі, у якій королівська лілія пишно розквітла. Розкішний білий бутон довгий час був емблемою правителів Франції, нині квітка — фаворитка ювелірного дому. Головний елемент колекції — мереживне кольє-комір із діамантами, рубінами та перлами.
У співпраці «Mellerio» з «Alexandre Vauthier» народилася серія позачасових прикрас із білого золота з натуральними алмазами з огранюванням «багет», діамантами з огранюванням «маркіз», оніксом і смарагдами.
Кольє-комір із діамантами, рубінами та перлами з колекції «Secrets de Lys», присвяченій Марії Медічі
Браслет «High Jewelry», створений у колаборації з «Alexandre Vauthier». Смарагд (3,31 карата), 272 діаманти з круглим огранюванням (4,85 карата), 12 діамантів з огранюванням «багет» (1,91 карата), 14 діамантів з огранюванням «маркіза» (1,57 карата), біле золото
ДІАМАНТИ «MELLERIO»
1716 року сім’я Меллеріо, згідно з королівським указом, отримала право «працювати із золотом і відправляти дорогоцінні каміння». Компанія мала нагоду придбати видатні екземпляри завдяки вигідним пропозиціям своїх брокерів. Вона продавала найпрестижнішим клієнтам дорогоцінності французької корони, а також безліч діамантів із Голконди — алмазної скарбниці Індії.
У 1850-х через «Mellerio» російський князь Микола Юсупов купив алмаз «Полярна зірка» (41,28 карата), доля якого невідома з 1980 року, рожевий діамант «Голова барана» (17,47 карата) і блакитний алмаз «Султан Марокко» (35,27 карата).
Природні діаманти протягом століть залишаються ключовим елементом багатьох витворів «Mellerio». 2005-го бренд запатентував однойменне огранювання. «Усі речі, які продаємо, зроблені за індивідуальними мірками в нашій майстерні, — розповідає Лор-Ізабель Меллеріо, президентка й креативна директорка компанії. — 400 років служіння діаманту заслуговували на особливе огранювання. І воно дійсно зачаровує. Асиметрична форма встановлена на смарагд еліптичної форми — знімне центральне „око“ брошки-шедевра „Павине перо“, яку імператриця Євгенія Бонапарт придбала 1868-го. Ми запатентували й переосмислили витончену форму цього ексклюзивного огранювання для повсякденного носіння. Сьогодні це символ бренду й один з улюблених каменів клієнтів дому».
У приватній галереї «Mellerio» представлений корсаж із 2659 каміннями, який належав принцесі Матильді Бонапарт, племінниці Наполеона I. Хоча покупці «Mellerio» вважали за краще тримати замовлення в секреті, однаково передавали з уст в уста свою відданість бренду. Саме тому ювелірам вдалося зберегти довірчі відносини з найкращими постачальниками під час воєн, підйомів і падінь королівств, республік та імперій. Зрештою, якщо діаманти вічні, вічний і будинок, який побудувала родина Меллеріо.
Брошка «Гілка бузку», що підкорила Лондонську виставку 1862 року
Генеральний секретар компанії Ком Меллеріо
НОВА ІСТОРІЯ
Відкриваючи двері бутика бренду, немов потрапляєте в минуле. Усередині — дзеркальні сходи в стилі ар-деко, старовинні дерев’яні шафи, вбудовані в стіни ніші, у яких розставлені нові блискучі колекції, та чисельні салони. Тут знамениті покровителі — від королівських осіб (магараджі Джагатджита Сінгха з Капуртхали, королев Іспанії та Нідерландів) до банкірів Ротшильдів і майбутніх наречених з вищого світу — ставали власниками ексклюзивних виробів.
Сучасний натуралістичний дизайн «Mellerio» натхненний дарами природи та італійським стилем. Дипломована дизайнерка інтер’єру і випускниця Еколь дю Лувр Лор-Ізабель стала креативною директоркою бренду 2016-го. Вона привнесла свої знання з галузі історії мистецтва й архітектури в дизайн ювелірного будинку. Її син, 26-річний Ком Меллеріо — генеральний секретар компанії — відповідає за комерційний, маркетинговий та цифровий розвиток «Mellerio». «Завжди хотів узяти участь у написанні наступних глав спадщини дому. Ми століттями встановлювали фамільні каміння, що передаються з покоління в покоління, на обручки. Нині створюємо конфіденційну розкіш, яка ґрунтується на автентичності та довірі. Не дивлюся на час, коли працюю, адже „Mellerio“ — моя пристрасть», — ділиться Ком.
Усю секретну інформацію ретельно записують у сотні книг замовлень і ескізів, що зберігаються в архівній кімнаті. Це найповніша бібліотека ювелірної справи «Mellerio»: королівські привілеї, даровані Марією Медічі та всіма її наступниками, бухгалтерські книги й тисячі проєктів. Бренд піклується і про екологію: переробляє дорогоцінні каміння, перетво-рюючи сімейні реліквії на індивідуальні вироби для покупців по всьому світу.
Бутик «Mellerio» у Парижі на вулиці Рю-де-ля-Пе, 9